چونک تنهااش بدید آن ساده مرد


زود او قصد کنار و بوسه کرد

بانگ بر وی زد به هیبت آن نگار


که مرو گستاخ ادب را هوش دار

گفت آخر خلوتست و خلق نی


آب حاضر تشنهٔ هم چون منی

کس نمی جنبد درینجا جز که باد


کیست حاضر کیست مانع زین گشاد

گفت ای شیدا تو ابله بوده ای


ابلهی وز عاقلان نشنوده ای

باد را دیدی که می جنبد بدان


بادجنبانیست اینجا بادران

جزو بادی که به حکم ما درست


بادبیزن تا نجنبانی نجست

جنبش این جزو باد ای ساده مرد


بی تو و بی بادبیزن سر نکرد

جنبش باد نفس کاندر لبست


تابع تصریف جان و قالبست

گاه دم را مدح و پیغامی کنی


گاه دم را هجو و دشنامی کنی

پس بدان احوال دیگر بادها


که ز جز وی کل می بیند نهی

باد را حق گه بهاری می کند


در دیش زین لطف عاری می کند

بر گروه عاد صرصر می کند


باز بر هودش معطر می کند

می کند یک باد را زهر سموم


مر صبا را می کند خرم قدوم

باد دم را بر تو بنهاد او اساس


تا کنی هر باد را بر وی قیاس

دم نمی گردد سخن بی لطف و قهر


بر گروهی شهد و بر قومیست زهر

مروحه جنبان پی انعام کس


وز برای قهر هر پشه و مگس

مروحهٔ تقدیر ربانی چرا


پر نباشد ز امتحان و ابتلا

چونک جزو باد دم یا مروحه


نیست الا مفسده یا مصلحه

این شمال و این صبا و این دبور


کی بود از لطف و از انعام دور

یک کف گندم ز انباری ببین


فهم کن کان جمله باشد همچنین

کل باد از برج باد آسمان


کی جهد بی مروحهٔ آن بادران

بر سر خرمن به وقت انتقاد


نه که فلاحان ز حق جویند باد

تا جدا گردد ز گندم کاهها


تا به انباری رود یا چاهها

چون بماند دیر آن باد وزان


جمله را بینی به حق لابه کنان

همچنین در طلق آن باد ولاد


گر نیاید بانگ درد آید که داد

گر نمی دانند کش راننده اوست


باد را پس کردن زاری چه خوست

اهل کشتی همچنین جویای باد


جمله خواهانش از آن رب العباد

همچنین در درد دندانها ز باد


دفع می خواهی بسوز و اعتقاد

از خدا لابه کنان آن جندیان


که بده باد ظفر ای کامران

رقعهٔ تعویذ می خواهند نیز


در شکنجهٔ طلق زن از هر عزیز

پس همه دانسته اند آن را یقین


که فرستد باد رب العالمین

پس یقین در عقل هر داننده هست


اینک با جنبنده جنباننده هست

گر تو او را می نبینی در نظر


فهم کن آن را به اظهار اثر

تن به جان جنبد نمی بینی تو جان


لیک از جنبیدن تن جان بدان

گفت او گر ابلهم من در ادب


زیرکم اندر وفا و در طلب

گفت ادب این بود خود که دیده شد


آن دگر را خود همی دانی تو لد